Friday, December 15, 2017

From 1MDB, shipping graduate continue bullshit on BNM intervention

|0 comments

If you can convince, you make them confuse. And Mahathir's latest answer is to confuse the public that forex intervention by government is accounted as forex loss.

It is merely reduction in forex reserve. It is unlike money totally lost from speculative activities.

To make his cheap propaganda work, he uses Goebell technique to create a bigger lie. One helping him is the facebooker who helped perpetuate his lies on 1MDB.

Problem is he has no locus standi to talk. He graduate on shipping from Liverpool.

LSS wrote:

Pakatan blogger Mohd Hanizam Bin Yunus aka Blue Ocean has started the ball rolling to confuse the people in order to hide Mahathir's crime.

He has just made a police report asking Police to investigate why Malaysia's FOREX reserves have "lost"  US$39.6 billion (RM160 billion) between 2013 to 2016 claiming why this is a bigger "loss" compared to Mahathir's BNM Forex Scandal's loss of RM31.5 billion (or RM100 billion).

There is a big difference between Mahathir's BNM Scandal and what BNM did between 2013 and 2016 as part of their move to stabilize their market.

It is complicated but in its most basic form, can be ultra-simplified as follows:

_1) Mahathir's FOREX scandal:_

You have US$10 and zero RM. You borrow another US$10. You buy US$20 worth USA's lottery tickets. You lost all your money.

You now have zero US$ and zero RM and owe another US$10.

Your net loss is US$20 or RM80. You are now bankrupt.

Not only is this gambling breaking the rules (this is not your father's money but belonged to the rakyat) but you made it worse by hiding the losses and lying to the people that you had lost all your money and went bankrupt.

_2) BNM's operations between 2013 to 2016._

You had previously purchased US$20 at RM3.80.

You have US$20 and zero RM. You sell US$20 at the money changer at the rate of US$1 to RM4 - making a profit of RM4.

You now have zero US$ and RM80, made a profit of RM4 and do not owe anyone anything.
------
In both cases, your US$ holdings have dropped but in case 1, BNM made a big loss while in case 2, BNM made profits as part of their JOB to reduce volatility of our exchange rate - which was what FOREX reserves were meant for in the first place.

In fact, for the period 2013 to 2015 which Pakatan bloggers allege that BNM had lost money, BNM reported substantial profits of RM5.5 billion (2013), RM6.4 billion (2014),, RM7.8 billion (2015) and RM6.5 billion (2016).

This is very different from the 1992 to 1994 period of Mahathir's forex scandal were losses were so great that BNM was made technically bankrupt and had to sell off MAS, Telekom, Tenaga and other shares and had to amortize their losses over the next 10 years.

For a more detailed explanation, read here:
https://www.facebook.com/EricSeeTo/posts/1801721163173601

Incidentally, Hanizam aka Blue Ocean is a PRIBUMI member and is also the person who very confidentially predicted that our Ministry of Finance would go bankrupt on July 11, 2016.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1820195788199207

I had challenged him and OutSyed on this last year but both did not dare to accept the challenge.

Good for them that they did not accept as it turns out Malaysia did not go bankrupt last year.

LSS.

Thursday, December 14, 2017

Tipah menipu, ditipu: Rgt tambah kukuh, Moody kata AAA, A3

|0 comments


Kedudukan Ringgit  Semakin Baik Selepas PAU 2017

Perhimpunan Agung UMNO 2017, PAU2017 sudah berakhir pada petang Sabtu yang lepas.

Semua perwakilan UMNO dari seluruh negara sudah membawa balik semangat yang secukupnya dari segi mentaliti menang, ukhuwah sesama ahli parti dan kekuatan berpasukan yang semakin kuat untuk menghadapi pembangkang pada PRU14.

Pembangkang seolah olah kering idea bagaimana untuk menganggu momentum kuat yang melanda di PWTC.

Gelombang kuat di PAU2017 cukup kuat. Maka datanglah cerita cerita palsu kononya setiap perwakilan dapat jam Tissot di PAU2017 serta kononnya UMNO sudah berpakat dengan parti komunis daripada China.

Cerita jam Tissot itu adalah palsu. Hanya gambar jam sahaja yang diambil, tiada pun bukti sahih ada gambar jam Tissot itu dipakai dan diberi di PWTC.


Kira kira 16 parti politik yang hadir dari 20 negara di PAU2017 bukannya hanya parti dari China sahaja. Di zaman Mahathir, lebih 12 kali parti komunis itu hadir. Mengapa tidak pertikaikan?


Senang buat tuduhan palsu, kemudian sebar bagi masyarakat keliru. Sama seperti apa yang Rafizi Ramli buat. Buat tuduhan palsu kata Raslan Dahlan adalah abang kepada Dato Seri Rahman Dahlan. Kemudian bila kantoi, terus padam posting yang dibuat tersebut. Itulah sahaja yang boleh pembangkang buat bila mereka kering isu dan idea untuk menghentam Barisan Nasional.

Momentum yang kuat semasa PAU2017 membuatkan mereka buntu. Terpaksalah reka dan cari cerita cerita yang palsu ini untuk buat rakyat marah.

Hari ini, mereka sebar pula video lama Tengku Razaleigh, Ahli Parlimen Gua Musang di whatsapp. Begitulah cara jahat pembangkang bila tidak tahu apa isu yang boleh hentam Datuk Seri Najib dan Barisan Nasional.


Hakikatnya, rakyat kena tahu, kedudukan ringgit dan ekonomi negara semakin baik selepas PAU2017. Ini fakta yang jelas, bukan rekaan seperti mana tuduhan pembangkang.

Semasa persidangan PAU2017 berlangsung minggu lepas, agensi penarafan Moody’s Investors Service mengesahkan penarafan ke atas penerbit mata wang tempatan dan asing serta bon tidak bercagar pada rating AAA, dengan prospek yang stabil.

“Moody’s hari ini mengesahkan penarafan Malaysia sebagai stabil di bawah kategori A3, membuktikan bahawa ekonomi kita berada di landasan yang betul” kata Datuk Seri Najib Tun Razak pada 8 Disember 2017.



Kedudukan ringgit juga menjadi lebih baik selepas PAU2017. Ringgit dijangka terus mencatatkan aliran mengukuh ke paras bawah RM4 berbanding dolar Amerika. Ia disahkan oleh penganalisis pasaran, bukannya pakar ekonomi di facebook.

Itu yang dijangka oleh pakar menjelaang Januari 2018, manakala mereka juga turut meramalkan nilai ringgit menuju RM4 berbanding dolar selepas  PAU 2017.

Menurut penganalisis, antara penyebab nilai ringgit semakin positif adalah kerana pertumbuhan ekonomi yang kukuh hasil usaha keras Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

TA Securities Holdings Bhd pula turut mengakui perkara sama. Ia berkata, unjuran ringgit bagi 2018 adalah pada paras RM4.10 berbanding dolar AS daripada RM4.15 sebelum

Kenaikan nilai  ringgit  juga berlaku kerana pengukuhan harga minyak mentah dunia dan jangkaan keputusan Pilihan Raya Umum ke 14 yang dijangka memihak kepada Barisan Nasional, seterusnya menjadikan kedudukan Putrajaya stabil dan tidak bertukar tangan.

The Economist Intelligence Unit dalam kajian terbarunya merumuskan Barisan Nasional di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib akan terus menguasai Putrajaya.

Terbaru, Nada Choueiri yang mengetuai pasukan International Monetary Fund, IMF dan berada di Kuala Lumpur pada 28 November hingga 8 Disember 2017 telah memberikan pujian terhadap keadaan ekonomi Malaysia. IMF meramalkan pertumbuhan ekonomi Malaysia adalah pada kadar 5.5% hingga 6% pada tahun 2017.

Rating Moody’s yang semakin naik, ramalan dari The Economist Intelligence Unit, pujian daripada IMF dan jangkaan kedudukan ringgit yang semakin kukuh ini adalah bukti dan fakta jelas bagaimana kedudukan sebenar ekonomi di negara ini. Ekonomi negara ini bukan dinilai berdasarkan satu tweet yang dibuat oleh artis yang mengeluh tentang kos gaya hidupnya.

Dulu pemimpin tersebut yang berulang kali tuduh ekonomi Malaysia hendak bankrup dan ringgit kononnya akan jadi RM5 berbanding dollar. Kini selepas semua tuduhan yang dibuat itu tidak betul dan tidak menjadi, maka pembangkang pergunakan pula artis untuk membuat tuduhan.

Ingatlah pada nasib yang menimpa Aishah, dulu sampai jadi calon parti pembangkang tetapi kini sudah bertukar haluan memilih Gegar Vaganza. Tidak kemana mana pun artis bersama dengan pembangkang.

Baca dulu apa yang Moody’s ramal, apa yang The Economist tulis dan apa yang IMF cakap tentang ekonomi Malaysia, usah jadi alat perkakas pembangkang di media sosial. Faktanya, ringgit semakin baik selepas PAU2017.

Tulisan :
Beruang Biru
BB693, Selasa
12 Disember 2017.

Semua parti menentang, Hannah Yeoh@DAP sokong Israel

|0 comments


HANNAH YEOH BELA ISRAEL?

Kecintaan DAP terhadap Israel memang tidak boleh disembunyikan lagi. Selain tidak pernah menafikan tuduhan menerima dana secara langsung dari Israel, para pemimpinnya juga semakin terbuka menyatakan sokongan terhadap kerajaan zionis yang sedang menjarah bumi Palestin.

Speaker DUN Selangor yang juga seorang Evangelist tegar, Hannah Yeoh antara pemimpin DAP yang dilihat mempunyai simpati dan tahap sokongan yang cukup tinggi terhadap sekutu rapat Amerika Syarikat itu. Justeru tak hairanlah Hannah Yeoh boleh mendakwa Baitulmaqdis yang baru-baru ini dirampas dan dijadikan sebagai ibu negara baharu Israel sebagai hak milik mutlak mereka.

Dakwaan ini juga senada dengan pengakuan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu bahawa Israel telah menguasai kota suci tersebut sejak 3,000 tahun yang lalu sekaligus menafikan fakta sejarah yang memberikan hak miliknya kepada Palestin.

#deleaks
#infoSelangor
#teamviralSelangor

Ketepilah tuduh menuduh pihsk ini dsn itu tali barut Israel atsu sekongkol dengsn Yahudi Israel.

Yang jelas adalah pendirian Hannah Yeoh dan tersirat adalah pendirian DAP!

Apa komen rakan politik Hznnah Yeoh dsn DAP? PPBM? PAN? PKR? Warissn? PSM? Hindraf?

Wednesday, December 13, 2017

Artis, ramai yg keliru antara kos sara hidup dan KOS GAYA HIDUP

|4 comments

#KOS SARA HIDUP TINGGI ATAU KOS GAYA HIDUP TINGGI?

Ada orang tanya saya Apa penyelesaian kerajaan tentang masalah kos sara hidup yang tinggi ini?

Jawapan saya,

Sebelum saya pergi jauh tentang penyelesaian kerajaaan tentang kos sara hidup ini, saya terangkan sikit apa maksud kos sara hidup ini.

Kos Sara hidup ni bermaksud seseorang individu menyara kehidupan kos harian hasil pendapatan sama ada diri sendiri atau keluarga seperti membeli barang keperluan seperti makanan dan minuman, mempunyai kenderaan, mempunyai tempat perlindungan seperti rumah dan mempunyai alatan untuk pendidikan (jika mempunyai anak nak bersekolah).

Namun zaman sekarang ini, kita ada satu lagi terma yang dilakukan hampir 100% rakyat Malaysia selain tanggung kos sara hidup ialah menanggung kos gaya hidup.

Kos gaya hidup ialah seseorang individu membelanja sesuatu barang mengikut peredaran zaman dan juga membeli sesuatu berdasarkan minat dan hobi individu.

Perbezaan kos sara hidup dan kos gaya hidup ini ialah kos sara hidup adalah individu menanggung kos yang penting untuk menjamin keselesaan individu untuk bergerak mengharungi kehidupan. Seperti, membeli barang keperluan harian, membeli pakaian, membayar sewa tempat tinggal (jika ada) dan menanggung orang tua (jika ada).

Kos gaya hidup pula berlainan habis dari kos sara hidup apabila individu ini menanggung kos untuk membeli barang yang kalau tiada pun ia tidak menjejaskan rutin harian hidup anda dan kalau anda tidak dapat beli pun, ada brand lain yang jual lebih murah. Contohnya, Anda nak beli Handset, anda beli Samsung S8 sedangkan ada handset Vivo V7 yang features dia lebih kurang dan harganya lebih murah, membeli mainan robot untuk koleksi, memberi beg Chanel tetapi ada beg sama berkualiti lebih murah di tempat lain dan makan di mcd, starbuck, kfc sokmo sedangkan boleh masak di rumah sahaja yang jauh lebih murah.

Tapi, jika lihat sekeliling, saya lihat ramai rakyat Malaysia terbeban sebab mementingkan kos gaya hidup dari kos sara hidup itu sendiri. Ramai rakyat Malaysia terpengaruh dengan dakyah beli barang mahal untuk bergaya. Disebabkan inilah ramai rakyat rasa terbeban dan menyalahkan kerajaan akibat kononnya kerajaan tidak prihatin sedangkan diri sendiri tidak tahu nak pentingkan kos mana dahulu.

Sepatutnya kita belajar berjimat dan menabung sejak dahulu lagi, bukan duduk harap kerajaan buat semua benda. Kuasa membeli semua ditangan anda, jika anda gagal membuat keputusan dalam menyara kos gaya hidup, ia adalah salah anda bukan salah kerajaan.

Di Malaysia sahaja ada pelbagai brand yang berkualiti yang pelbagai harga, murah dan mahal, kuasa anda sebagai rakyat akan menentukannya. Tak akan semua nak minta tangunggang kerajaan?

Kerajaan bukan Tuhan nak tentukan hidup korang. Diri sendiri yang kena fikir mana satu yang patut diutamakan... Kos sara hidup yang boleh menggerakkan kehidupan harian atau kos gaya hidup yang hanya "pelapis" kehidupan anda sahaja kalau tak beli pun tak apa. Anda manusia yang berakal, boleh fikir sendiri

#HalimDawson

FB Halim Abdul Dawson

Tuesday, December 12, 2017

Jika keluarga tak blh disentuh, Azmin serahlah diri, dan henti serang KP SPRM!!!

|1 comments

Spin konspirasi blogger dan portal diguna Azmin untuk cuba putarbelit siasatan terhadap anak saudaranya tetapi tùmpul dek gelagat Ummi Hafilda dan Azwan.

http://theunspinners.blogspot.my/2017/12/kes-rasuah-pasir-spin-azmin-ditumpul.html

Kini Azmin cuba pula spin baru minta jangan dikacau keluarganya.

http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/selangor-kl/jangan-usik-keluarga-saya-azmin-1.768469

Adakah keluarga maksum dari undang-undang jika melakukan salahlaku? Isunya tetap dia tidak disiasat maka kenapa gabra?

Adakah kerana kumpulan Semesta di bawah MBI dan semua keputusan adalah dibuat oleh MB?

Pastinya dia enggan jawab.


Yang pasti akan gerunkan Azmin adalah kerana beberapa ahli keluarganya sudah beri kenyataan dan kerjasama dengan SPRM:


*Anak saudara Azmin bebas jaminan RM100K: Kini abang Azmin, ipar dan SUPOL MB diburu SPRM*

Sumber mendedahkan satu lagi tangkapan akan dilakukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam masa terdekat terhadap individu yang dikatakan mempunyai kaitan dengan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali iaitu sama ada Azman Ali abang Azmin atau Johan Taharin abang ipar Azmin.

Abang dan Abang ipar Azmin dikatakan kaya-raya dan jutawan selepas menjadi proksi Azmin dii Negeri Selangor. Malah dikesan terdapat tanah-tanah Negeri Selangor diberikan kepada keluarga Shamsida Taharin isteri Azmin. Shamsida isteri Azmin menggunakan adik beradiknya sebagai proksi.

Selanjutnya...
http://sabahkini2.com/en/news/218/anak-saudara-azmin-bebas-jaminan-rm100k-kini-abang-azmin-ipar-dan-supol-mb-diburu-sprm/view


https://selangorkini.my/2017/12/kakak-sulung-pula-ditahan-azmin-jangka-ada-tangkapan-lagi-lemahkan-beliau/

Malah ada lagi dijangka di tangkap reman:


Kini Azmin menjadi begitu panic hingga mahu serang KP SPRM seolah-olah wujud video ke 3 yang bakal merosakkan reputasinya.

Video palsu serang KP SPEM untuk halang siasatan
http://selangor-leaks.com/en/news/153/video-palsu-serang-kp-sprm-untuk-halang-siasatan/view

Masaalahnya video palsu itu direka adegan2 panas filem porn dan sedikit kamera trick. Ianya hasil.usaha bekas penuntut2 dari Universiti Australia.

Kerja jahat ini akan dilakukan dengan cara baling batu sorok tangan. Orang lain yang dipersalahkan. Malah boleh dijangka siapa yang akhirnya dipersalahkan. 

Pulangkan duit Opcom, baru rakyat percaya Mukhriz fikirkan nasib rakyat

|0 comments

Memang benar, hanya 400 orang dan banyak kerusi kosong di ceramah di Yan tempoh hari.

Ini terus menyusahkan lagi harapan Akramsysh Sanusi untuk tanding di situ guna sentimen Aceh dan keluarga. Mungkin akibat tindak tanduk Akramsyah kepada masaalah dalaman PPBM di Yan.

Mukhriz pun tidak upaya yakinkan orang Kedah bahawa dia adalah pemimpin yg kredibel dan benar menghayati serta menyelami keluh resah rakyat.

Khabar tentang tindak tanduknya yang hidup bermewah2 anak2 serta hampir tiap2 hari berulang naik Firefly ke KL dah tersebar.

Sebenarnya janji hapuskan GST tidak akan yakinkan rakyat terhadapnya hingga kini terpaksa ke sana sini mencari kawasan untuk tanding dan terpaksa serahkan pada Amiruddin impian PPBM dapat jawatan MB.

Elok pulangkan balik duit Opcom yang mana kontrak monopoli fibre optic diarah beri pada Mukhriz oleh Tun Mahathir 2 minggu sebelum pencen.

Duit salahguna kuasa dan rasush. Duit haram pun ....

Sebenarnya kalau Mukhriz benar-benar ikhlas untuk memperjuangkan rakyat sepertimana yang diikrarkannya di dalam ceramah malam tadi, Mukhriz boleh sahaja melakukan sesuatu yang lebih mulia. Iaitu memulangkan kembali kontrak dan tender mewah pembekalan serta pemonopolian fiber optik yang diperolehinya secara 'tandatangan bapa' kepada rakyat dan negara.


Malahan, apa-apa sahaja projek dan kontrak mewah yang diperolehi daripada Kerajaan sebelum ini menerusi ratusan buah syarikat miliknya, diserahkan kembali kepada rakyat, itu jauh lebih baik berbanding dia berjanji untuk memansuhkan GST....
https://theflyingkick.blogspot.my/2017/12/di-sungai-yan-mukhriz-janji-akan.html

Monday, December 11, 2017

Bodoh macam sotong: Pendedahan hanya bertahan 1 jam

|0 comments


Rafizi Ramli just made yet another false accusation, this time against Menteri Rahman Dahlan.

Rafizi alleges that the EPU ministry under Rahman Dahlan had awarded a contract to company called Pico Integrated Exhibits Sdn Bhd where a shareholders if one "Raslan Dahlan" whom Rafizi alleges is the brother of Rahman Dahlan.
(Pico has been in the business of exhibits since 20 years ago)

But the problem is that Raslan is not related to Rahman Dahlan in anyway!

Raslan's full name is Nooraslan bin Mohd Dahlan and he was born in Johor, as you can see from his MyKad code of 01.

Whereas Rahman's full name is Abdul Rahman bin  Datuk Hj. Dahlan (no Mohd) and he was born in Sabah. In fact, his father was a Sabah Adun for DUN Sulaman assemblyman for six years beginning 1971.

Sabah Mykad codes would be 12, 47, 48 or 49.

Looks like another lawsuit coming up for Lapiji. Does the fella ever bother checking his facts or he simply tembak and then get sued so that he ask for donations?

Rafizi also alleges that the Ekspo Negaraku is a waste of money and costs "berpuluh-puluh juta".

The Ekspo has been a great success and is on track for 500,000 visitors.

Anyone who went there will surely be impressed with the highly interactive and virtual exhibits that seeks to inform and educate Malaysians on the various infrastructure development, ongoing project and plans.

Here is a Youtube video about the exhibits at Ekspo Negaraku.

Entrance is free too.

Even if it cost RM20mil, it will just be RM40 per person - a small price to pay for Malaysians to enjoy a day out FOC - especially since the exhibits can be re-used.

Assuming it is RM20mil, the Federal govt would have spent RM20mil to educate and entertain 500,000 Malaysians with impressive exhibits - many of whom have gone back smiling.

Unlike Pakatan and DAP, the Federal Govt does not spend RM305mil on "reports" to a private company  where until now, the reports cannot be completed.

Rafizi, please lah.. you are embarrassing yourself.

PS. When want to debate?

LSS.
---
UPDATE: The cowardly and stupid Rafizi just DELETED his ENTIRE press conference from his FB. What a real cowardly SOTONG you are.

Rafizi's post and video was previously here:
https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan/videos/1731438293557337/

Subsequently, Dato Rahman Dahlan responded:



RAFIZI RAMLI KANTOI FITNAH
—————
Saya baru sahaja dimaklumkan mengenai sidang media Rafizi Ramli yang menuduh saya melantik abang saya sebagai kontraktor pelaksana Expo NegaraKu.

Dalam sidang medianya, Rafizi mengatakan bahawa dia telah membuat penyiasatan dan penyelidikan dan dengan yakin menyatakan dia mempunyai bukti yang kukuh bahawa saudara Raslan Dahlan, Ketua Pegawai Ekskutif PICO Integrated Exhibit Sdn https://www.facebook.com/nooraslandahlan

Sekali lagi Rafizi secara sengaja merekacipta satu pembohongan besar dalam kerakusan beliau untuk memfitnah saya, kerajaan BN dan Datuk Seri Najib Razak. Ini membuktikan Rafizi adalah seorang pembohong tegar  bersiri (compulsive serial liar) yang tidak pernah takut kepada Allah.

Saya akan berbincang dengan peguam saya dalam masa yang terdekat ini untuk tindakan undang undang seterus terhadap pembohong tegar bersiri bernama Rafizi Ramli ini.

Saya berharap kepimpinan Pakatan Harapan mengarahkan Rafizi Ramli untuk segera menutup mulut kerana pembohongan Rafizi ini mengaibkan mereka.

Rakyat perlu membuka mata terhadap pembohong tegar bersiri ini kerana penyakit berbohong dia ini tidak boleh diubati lagi.

Abdul Rahman Dahlan
Menteri
Jabatan Perdana Menteri
Unit Perancang Ekonomi
Putrajaya
11 Disember 2017?

At the Press Conference by Dato’ Rahman Dahlan on the grounds of Ekspo Negaraku.

He and his team has the full recording of the Press Conference and blog post of Rafizi Ramli’s allegedly slanderous posting which Rafizi then deleted.

It is of no use that Rafizi tried to delete his video and blog post. You are too late.

It looks like all the proof needed for a defamation case is at hand.

PS. Ekspo Negaraku has full crowds today too. Even the food trucks there are doing good business.

Sementara itu sumber mengatakan:


Rahman Dahlan saman Rafizi Ramli RM100 juta?
http://sabahkini2.com/en/news/226/rahman-dahlan-saman-rafizi-ramli-rm100-juta/view
]
Ini akibat rasa diri pandai dan memandai


*MEDIA ALERT 11 DISEMBER 2017*
_Sidang Media #FBLive 1330_
*AHLI PARLIMEN PANDAN*

Saya akan memulakan siri sidang media mengenai skandal baru melibatkan seorang menteri Umno yang rapat dengan Dato’ Seri Najib dan projek yang penting untuk kempen PRU14 untuk memenangkan Umno/BN.

Saya jemput rakan media untuk hadir supaya dapat dibekalkan dokumen bukti. Sidang media akan diadakan di INVOKESpace Sungai besi (peta di bit.ly/directionINVOKESpace) jam 130 petang hari ini (Isnin, 11 Disember 2017)

Bagi rakan media yang tidak dapat hadir dan orang ramai dijemput menonton sidang media di FBLive hari ini.

*Rafizi Ramli*
_11 Disember 2017_

_________
Anda mendapat makluman ini kerana nombor anda ada dalam senarai media Ahli Parlimen Pandan. Jika anda tidak mahu menerima makluman media dari Ahli Parlimen Pandan, mohon maklumkan di whatsapp ini.

Sebarang soalan yang ingin ditanyakan, sama ada berkaitan dengan isu yang saya tampilkan hari ini atau isu semasa yang lain, boleh diemail terus ke rafizi.ramli@invokemalaysia.org  Saya akan menyemak soalan-soalan yang dihantar dan akan membaca/menjawab secara langsung di udara.
__________








MB Johor, Tuduhan Rasuah: FB UMNO pulang buah 1MDB

|2 comments

KONFLIK YANG SEDANG MELANDA MB JOHOR, DATUK SERI MOHAMED KHALED NORDIN - WARKAH UNTUK AHLI-AHLI UMNO.

‎بِسْـــــــــمِ اَللّهِ الرّحْمن الرّحيم
‎السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Dua tahun lepas kerana sekeping kertas A4 yg didraf sbg kertas pertuduhan tanpa sebarang kepala surat, cop dan tandatangan yg dipertikaikan kesahihannya, DS Najib diasak rapat kedinding oleh musuh2 politiknya.

Yang musuh asak itu tidak menjadi masalah. Yang mengecewa dan menyedihkan kita apabila orang2 kita sendiri yang turut menambah perisa bagi menyedapkan masakan musuh.


Antara yg turut menambah perisa ketika itu adalah MB Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin (DSMKN).

Kita hidup dlm sebuah jemaah yg bernama Umno. Orang hidup berjiran pun ada adat, budaya dan tatasusila. Apatah lagi kita yang sepasukan. Sepatutnya berat sama dipikul dan ringan sama dijinjing.

Jika kita tidak mahu mempertahan, lbh baik kita diam. Bukannya kita bertindak memerah asam limau atau menabur garam kunyit atas luka rakan sepasukan kita.

Atau lbh tepat lagi, jika kita tidak boleh menjadi garam janganlah kita menjadi langau

Sebagai ahli Umno, saya amat sedih ketika itu melihat sikap DSMKN. Saya berhak merasa sedih kerana saya ahli Umno.

Ketika rakan2 sepasukan lain berhempas pulas menjawab tohmahan2 yg dilemparkan terhadap PM, beliau pula memilih untuk menjadi perisa bagi menyedapkan masakan yg dimasak dan dihidangkan musuh2.



Tidak cukup dgn itu anak lelaki beliau turut menjadi langau dgn melemparkan 15 soalan terhadap PM. Tidak cukup dengan itu lagi, difahamkan sampai satu tahap dikatakan beliau cuba untuk membubarkan Dun Johor bagi mengadakan pilihanraya berasingan. Saya difahamkan mujurlah parti dapat menghidunya dan perkara tersebut berjaya dihalang.

Ketika Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Pasir Gudang tahun 2015. Datuk Seri Najib selaku Presiden, turun untuk merasmikan mesyuarat berkenaan.

Kita faham sebagai Presiden beliau bertanggungjawab untuk turun berjumpa ahli2 bagi menjelaskan keadaan dan meredakan keadaan. Tetapi sebagai ketua yg memimpin Umno di Johor dan Ketua Umno Bahagian Pasir Gudang, apa yg DSMKN lakukan ketika itu ?



Tanpa memikirkan maruah dan air muka Presiden yg juga rakan lamanya, DSMKN mengeluarkan kenyataan bahawa bukan mereka yg jemput DS Najib, tetapi DS Najib yg minta untuk datang merasmikannya. Patutkah ???

Walaupun sedih, marah dan geram ketika itu, kita semua sabar. Tidak sepatah pun kita membantai atau menyerang DSMKN dan anak lelakinya. Kerana kita fikir kita hidup secara berjemaah dalam sebuah organisasi. Segala kepahitan kita telan jua. Lihatlah gambar2 keratan berita yg saya sertakan dibawah.

Allah Maha Kaya..:Allah Maha Besar....hari ini kerana sekeping kertas juga. Kertas yg dinamakan kertas siasatan berlegar di internet, DSMKN sdg diasak dengan teruk oleh DAP.

Hari ini DSMKN merasa apa yg dirasai oleh DS Najib dua tahun lepas. Tetapi perbezaannya, tidak ada rakan2 sepasukan yg menjadi asam limau atau menjadi garam kunyit untuk diperah atau ditabur atas luka yg beliau sdg hadapi. Atau tidak ada yg menjadi langau untuk menghurung agar ikan menjadi busuk.



Dimana anak lelaki DSMKN yg begitu lantang mengemukakan 15 soalan terhadap PM dulu ? Kenapa hari ini beliau membisu seribu bahasa dan tidak mengajukan hatta satu soalan pun kpd DAP ?

Saya tidak mengatakan apa yg dituduh oleh Adun DAP itu benar. Saya kata ianya tidak benar dan satu fitnah. Kerana beberapa faktor;

I) Adun DAP hanya berani membangkitkan perkara itu di dalam DUN sahaja. Tidak berani untuk membuat tuduhan terbuka di luar walaupun dia sangat2 berpeluang. Di dalam DUN ada kekebalan dan dia berlindung disebalik kekebalan tersebut. Jika tuduhan dilakukan diluar beliau boleh kena saman. Jika perkara itu benar, maka sudah tentulah beliau rela diheret ke mahkamah dan akan membongkarkan segala2nya. Mengapa tidak berani ? Tindakannya tidak lbh kpd propaganda politik menjelang PRU. Dalam masa yg sama hendak jadi heroin supaya dapat menambat hari maharaja lim dan kekal dicalonkan dlm PRU akan datang.

II) Tarikh yg dituduh olehnya yg DSMKN menerima wang itu, DSMKN tidak berada dalam negara. Kerana ketika itu beliau berada di Timur Tengah bertemu dgn pelajar2 Johor. DSMKN mempunyai alibi yg kukuh dalam hal ini termasuklah gambar2.

III) Dikatakan kertas siasatan itu telah diedit untuk tujuan fitnah.

Apa yang saya hendak sampaikan melalui tulisan ini?

Yang saya hendak sampaikan bahawa jika kita hidup berjemaah dan berpasukan kita perlu ada etikanya, tatasusilanya dan adab2nya.

Nabi pun pesan dalam sesuatu hal kita kena musyawarah dan keputusan atau hasil yg diterima ramai dalam musyawarah itu hendaklah diterima pakai.

Dalam konflik yg melanda PM dulu, ahli2 MT Umno bermusyawarah, kabinet bermusyawarah, ahli2 Dewan Tertinggi BN bermusyawarah, ahli2 Umno di peringkat bahagian dan cawangan pun bermusyawarah. Dan hasil musyawarah itu majoriti mereka semua mempercayai DS Najib dan memberi sokongan kpd beliau. Jadi kita kena terimalah suara ramai.




Janganlah pula kita membuat kenyataan2 yg sinis, menyindir atau sebagainya bertentangan dgn suara ramai jemaah kita. Apabila kita bertindak begitu, satu hari nanti Allah akan uji kita pula.

Sebagai penutup, sebagai ahli Umno suka saya ingin mengajak rakan2 sepasukan semua, tidak kiralah ahli2 akar umbi atau pemimpin2, marilah kita sama2 mempertahankan DSMKN dari serangan dan fitnah DAP. Kerana beliau juga adalah rakan sepasukan kita.

Beliau juga membawa panji2 kita dalam perjuangan. Jangan kita ada perasaan dendam , marah atau sebagainya. Jika kita berperasaan begitu, satu hari nanti Allah akan uji kita pula. Jadikan apa yg berlaku satu ikhtibar.

HIDUP UMNO ! HIDUP UMNO ! HIDUP UMNO !

Nota: Sebarang komen atau pendapat yg hendak dilontarkan hendaklah mengambil kira kita hidup dalam sebuah pasukan. Jaga hati dan perasaan ahli2 pasukan kita. Untuk mempertikaikan atau menyanggah saya tidak jadi masalah. Saya terbuka menerimanya. Kerana yg buruk itu datang drp saya. Yang baik itu datang daripada Allah.

FB Mohd Faisal

P/S Kami hanya TRC. Muga ada synergy ...antara fake charge rekaan komplot SPRM:



Dan fake letter DAP. Tapi ingat tuduhan.mesti berbukti dan bukan dengar2.

Sunday, December 10, 2017

Mukhriz, selebriti boneka Azimi yang rapuhkan PPBM Kedah

|0 comments

Tiang Seri PPBM semakin hari semakin hampir tercabut pelapiknya...pelapik-pelapik yang sedia ada semaki mereput  disebabkan asasnya tidak kukuh...

Desas-desus pang....pong...pang..pong 😲😲😲melegari ruang maya...pelbagai ragam manusia timbul...benarlah perjuangan yang berasaskan KUASA serta KETAMAKAN akan akhirnya menemui kegagalan...

MEMANG BENAR...

Ramai yang menyonkong namun semakin ramai yang mula tersedar dari lamunan terhenti yang dimainkan oleh pimpinan PPBM dipelbagai peringkat..

Kemuakan ini bermula dengan pelbagai siri-siri rombakan ...pemecatan keahlian...press confrence..skandal..hilang kepercayan dan macam2 lagi..


Dari situ wujudnya pelbagai kem di peringkat tertinggi pimpinan...ada kem Ketua Bahagian tak sebulu dengan kem azimi Daim..

Boboi bukan layak menjadi seorang pemimpin ( bukan tok kata tapi kawan2 ppbm tok yg cakap ) dia bukan boleh buat keputusan pun..tu pasal ketua2 Srikandi lepas jawatan kerana hilang keyakinan pada boboi...

Mereka hanya teruja dengan Tun M saja..Boboi hanyak layak menjadi seleberiti saja... keputusan orang lain yang buat..sekadar boneka....

Dengan KB PPBM Pendang pun tak mampu bersuara apatah malaun2 yang lain..tu pun jangan ada hati nak jadi MB..😊😊😊

Alkisahnya di Pendang ni lain pula ...dari seorang....seorang dipecat dengan kata berlaku rombakan kerana mengugat kedudukan KB yang tidak layak untuk jadi IKON pun tapi disebabkan entah macam mana diberi kepercayaan oleh ahli...adussssss👹👹👹

JOM TERJAH...

Ada kumpulan tertentu cuba merancang untuk jatuhkan KB PPBM Pendang..kumpulan ini begabung dengan tok penghulu (mantan) ...pak teh (pun ada masalah dgn sebuah sekolah di tanah merah ) dulu ahli Pas...lepas tu join UMNO..ikut PERKASA..lanie jadi PERKAKAS PPBM..dengarnya ada banyak RAHSIA ...😊😊😊

Lanie depa dok rancang nak bawa keluar buang pelapik Tiang Seri yang dah reput ni dengan dibayangi 2 orang  Dato'  berkongsi satu MUKIM yang sama...satu laluan BAN yang sama...😎😎😎

Oppppppssss...segalanya 🆓 ..terlopong kau baca ni yer ..deme ni nak nengok mika tu bijak atau idak yop..rupaaaaaaanya...idak juga..

Deme jangan mimpi la yang dema nak jadi calon sg tiang ...dema pun akan dinyakkan yop oiiiii..tok dah cakap awai dulu lg sama mika tapi mika degil..rasakan ...dema kutip duit dari botoi le nampaknye..😍😍😍

Tahniah la pada Tok Penghulu Malek yang dicadangkan bakal memimpin PPBM Pendang dan seterusnya diangkat calon Parlimen...

Tok Adi Pendang
#bicaratokadipendang

Facebook Adi



Jangan harap PH pertahan Islam

|1 comments

WAWANCARA TIAN CHUA DEDAH KETIADAAN KOMITMEN PAKATAN HARAPAN PERJUANG ISU-ISU ISLAM

Penelitian ke atas laporan wawancara0 Naib Presiden PKR, Tian Chua, membolehkan kita tahu bahawa salah satu kelemahan utama Pakatan Harapan ialah ketiadaan komitmennya di dalam memperjuangkan isu-isu yang mempunyai hubung-kait dengan kedudukan Islam.

Ini dapat dilihat melalui kenyataan Tian Chua ini: “Dalam bercakap tentang mengubah kerajaan, rakyat juga membentangkan beberapa isu kepada kami. Mereka mahu tahu pendirian kami tentang isu itu, tetapi kami belum bersedia bagaimana untuk menjawab soalan ini. Contohnya tentang rang undang-undang persendirian RUU 355 yang dibawa PAS (untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang kuasa Jenayah) 1965 bagi memperkasa hukuman syariah). Bagaimana kami hendak imbangkan Islamisasi dan sekularisme? Apa pendirian kami? Kami tidak bersedia untuk menjawab soalan ini; itu kelemahan kami.”

Soalnya ialah kenapakah Pakatan Harapan, yang dianggotai oleh ramai pemuka Islam di dalam AMANAH khususnya, tetapi juga PKR dan PPBM, tidak bersedia untuk menjawab soalan-soalan yang mempunyai hubung-kait dengan kedudukan Islam ini?

FB Kamarul Yunos

Dalam hal perjuangkan Islam, lupakanTok Wali dan penerapan nilai2 Islam. Dia begitu membenci perjuangsn Islam PAS dan sering menghina Islam dan ulamak.


Mahathir sekeluarga anuti fahaman sesat Islam liberal yg buat tafsiran sendiri tanpa ilmu.


Akibatnya, anak dan cucu membenci hukum Islsm dan mengamal LGBT yg buka sebahagian maqasid syariah dlm memelihara zuriat Islam.




Sama juga kesesatan Anwar dan keluarga.


PAN yang asalnya pemempin PAS yang exttim kini akur kepada DAP untuk jadi liberal dsn tinggalkan perjuangan Islam.




Hanya persepakatsn UMNO dan PAS saja boleh perjuangkan Islam.



Saturday, December 9, 2017

DAP Evangelis larang pemimpin PAN hadhir perhimpunan bantah US

|6 comments

Semalam mendapat mesej dalam group Amanah, SU meminta ahli² Amanah turun berdemo di hadapan kedutaan U.S

Saya terpaksa megambil cuti mengejut memandangkan ini adalah suatu manifestasi besar penentangan terhadap Zionis Israel dan Donald Trump U.S. Saya bersama seorang kawan bergerak ke kedutaan, dan di tengah² ribuan penyokong parti Pas, kami bertemu Y. Bhg Ustaz Ahmad Awang yang ditemani dua orang berumur 40an berpakaian awam (India Muslim). Kami berkumpul bersama sehingga berjumlah hampir 20 orang.

Saya zahirkan perasaan malu utk mengeluarkan bendera Amanah di tengah belasan ribu penyokong Pas, sebetulnya saya silap memakai baju Amanah. Kami hanya berada sekelompok memekakkan telinga kerana pentas bergerak (Hilux) Pas berada dekat dengan kami.

Saya amat kesal dengan sikap pimpinan terutamanya Tn Hj Anuar Tahir yang sebelumnya menulis memo arahan berdemo, padahal batang hidung beliau langsung tidak kelihatan.

Saya juga amat kesal panglima perang demo seperti Tn Hj Presiden, Dr Hatta, Yb Khalid dan semua pimpinan tidak langsung cakna dengan program yang diarahkan.

Baca sepenuhmya di

https://theflyingkick.blogspot.my/2017/12/surat-terbuka-penyokong-pan-yang-panas.html

Mungkin DAP tak menyetujui PAN hadhir ke perhimpunan itu tetapi fahami bekas ahli PAS ini tidak boleh tidak berhimpun.

Maka DAP arah pemimpin PAN supaya tidak.hadhir.

Kenapa DAP menyokong tindakan Amerika Syarikat untuk umum Jerusalem sebagai ibu negara?

Sebab DAP dikuasai oleh kaum cina yang berugama Kristian aliran evangelist. Ajaran Kristian evangelist percaya Yahudi adalah the chosen people dan menyokong pembentukan Israel.

Maka pemimpin akur saja tanpa bertanya kenapa pemimpin DAP Kristian evangelis masih tidak memeluk ugama Judaisma jika percaya Yahudi adalah chosen people of God?????

Mat Sabu ... mana ada betul otak.dia. Normah Normah ....

Friday, December 8, 2017

PPBM Langkawi gelora dgn skandal, Ketua Penaja nak balik jadi PM?

|0 comments

Ketika Pakatan Harapan umumkan Tun Dr Mahathir sebagai cadangan PM jika ereka menang, PPBM Langkawi yang mana dia merupakan Ketua Penaja bergolak.

Timbul desas desus skandal hubungan sulit dalam PPBM antara janda dan suami orang dan juga kes pecah amanah wang parti.

Pergolakkan ini berkait rapat dengan seorang pentaksub Mahathir iaitu Bendahari Penaja PPBM Langkawi, Puan Nurshaffila Fauzi.


Sejak mula Bgian Penaja PPBM Langkawi di tubuh, akaun Bahagian yang menerima sumbangan dari Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya tidak disediakan langsung oleh Bendahari.

Exco Bahagian mula timbulkan isu ini dalam mesyuarat exco pada November 8hb bulan lepas.


Ketika itu, mesyuarat dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Bahagian, Shukor Bahari.

Sejak Bahagian ditubuhkan, Mahathir, yang yang merangkap Pengerusi PPBM Malaysia, tidak pernah pengerusikan mesyuarat dan hanya serahkan bulat-bulat kepada Shukor.

Mahathir seolah-olah tidak ambil kisah tentang PPBM Bahagian Langkawi hingga menurut sumber, Armada Langkawi ada memberitahu Dato Mukhriz bahawa PPBM tidak boleh tanding kerana jentera tidak disusun.

Jika Mahathir tanding di Langkawi, ia hanya memalukan dan boleh menjadi faktor tertumpasnya Mahathir.

Ada sumber memberitahu Mukhriz ada kata ayahnya tidak akan bertanding di Langkawi. Ini membuat ramalan penganalisa politik telur suku masak, Wan Ji dari IDEAS agak lucu dan dirinya kelihatan sepertibadut:
‘Mahathir the best man to take on Najib in GE14’
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/12/06/mahathir-the-best-man-to-take-on-najib-in-ge14/


Kononnya gandingan si tua 92 tahun dan isteri mangsanya yang dipenjarakan akan menarik penyokong masing-masing untuk mengalahkan UMNO.

Kalau diikut cakap penganalisa politik telor suku masak ini, boleh telongkop Mahathir bertanding situ. Mampus orang tua ni nak jaga kawasan Langkawi.

Menurut kisahnya, Bendahari bergegas untuk siapkan sdan serahkan akaun pada exco pada November 28hb.

Akaun diserahkan sekali dengan surat perletakkan jawatan.

Shukor Timbalan Ketua Bahagian terus sedia teruma saja perletakkan jawatan tanpa laporan penyata akaun itu dibincang di mesyuarat exco dan Bendahri hadhir untuk jelaskan sebarang pertanyaan.

Ahli exco tidak berpuashati dengan penyata akaun yang disiapkan cara tangkap muat. Malah mereka mula rasai  Nurshaffila dan Shukor telah melakukan pecah amanah.

Nurshaffila bekerja di sebuah jeti untuk bot-bot penumpang dari dan ke Satun Thailand berlabuh. Namun begitu, janda dua kali bercerai beranak dua dilihat bergaya mewah luar dari kemampuan pekerjaannya.


Seorang pemimpin PPBM Kedah dan bekas Setiausaha Politik Mukhriz, Dato Azimi Daim ketika menyandang jawatan MB Kedah sering datang untuk melawat Langkawi.

Azimi dijangka tanding di kawasan dalam Kulim Bandar Baharu dan ada ura-ura dia bakal menjadi MB Kedah sebelum Dato Amiruddin Hamzah meninggalkan PAS untuk sertai PPBM:
http://www.kedahnews.com/2017/02/azimi-daim-dijangka-calon-ppbm-parlimen.html

http://www.kedahnews.com/2017/02/azimi-daim-dijangka-bakal-calon-mb-kedah.html 
Cuma prospek Azimi untuk menang belum meyakinkan:
http://utaranews.com/2017/07/hanya-3000-orang-saja-datang-ke-rumah-terbuka-ppbm-di-kulim.html/ 

Azimi datang ke Langkawi bukan untuk meihat prospek tanding di Langkawi. Ketika itu Akramsyah Sanusi pun ada cita-cita tetapi akhirnya melupakan hasrat kerana tiada sokongan akarumbi.

Telah jadi buah mulut bahawa Azimi sering menyambil untuk bertemu Nurshaffila hingga timbul bibit cinta. Kini sudah kedengaran desas desus Nurshaffila sendiri sudah sedia menjadi isteri ke dua Azimi.

Eloklah, jika benar. Bina masjid kedua. Buat Nurshaffila masjid ke tiga yang dia cuba bina. Cuma mana-mana isteri pertama tak mungkin mahu berkongsi kasih.

Namun, khabar hubungan ini menambahkan curiga exco PPBM bahawa Nurshaffila telah "terpakai" duit parti untuk selalu pergi bermadu kasih secara sembunyi-sembunyi di Alor Setar dan lain-lain tempat rahsia.


Ketika pergolakkan ini, Mahathir terus lena. Menggelar Dato Mat Bashah lena adalah reverse psychology untuk alihkan perhatian terhadap Mukhriz yang blur dan kena queen control.

Mahathir langsung tidak ambil kisah masalah ini hingga keadaan PPBM di Langkawi jadi parah. Mungkin ada kebenaran maklumat sumber bahawa dia tidak minat tanding di Langkawi.

Baru-baru ni pada November 17, Mahathir melawat Resort Tok Senik ala kampong yang dipunyai Tan Sri Abu "Juling" Sahid Ini adalah resort yang Mahathir sering pergi bila berada di Langkawi.

Diatur untuk Mahathr bertemu ahli PPBM tetapi ....


 .......... 25 orang saja yang datang untuk sembang-sembang santai!

Trend berkurangan orang untuk datang ke ceramah Mahathir telah melarat dari Alor Setar ke Langkawi.

Itu yang akhirnya Mahathir terpaksa pura-pura sakit untuk batalkan rancangan untuk bercakap di Pendang dan Ipoh.

Jika ini berterusan, penganalisa telor suku masak jangan terkejut kepada sebarang kemungkinan.

Pentaksub Mahathir sentiasa dalam penafian dan susah terima imej Mahathir telah buruk dengan pelbagai hipokrasi, korupsi dan aksi mencuri Mahathir telah meresap.ke minda rakyat.









Entahlah kenapa pentaksub masih tidak nampak bahawa dia adalah Ketua Perompak dan banyak tanah di Langkawi telah dan akan terus dirompak oleh kroni dan proksi dari orang-orang kampong.



Tunggu dia berkuasa. Tak.sampai sebulan dia akan mengganas.
fda